Lone Hertz & Lars Hannibal

thomasevangeliet

Lone Hertz og Lars Hannibal giver liv til de ældst kendte Jesus-ord: Thomasevangeliet

Lone Hertz og Lars Hannibal giver liv til de ældst kendte Jesus-ord: Thomasevangeliet

For nøjagtig et år siden, november 2003, gav 18 fremtrædende danskere, alle med fornavnet Lars eller Lone, hinanden håndslag på at hjælpe Folkekirkens Nødhjælp med at samle mindst en million kroner ind til minerydning i det nordlige Albanien. Blandt dem skuespilleren Lone Hertz og guitaristen Lars Hannibal. De kendte ikke hinanden, men et par dage efter mødet ringer Lone Hertz til Hannibal.
- Kender du Thomasevangeliet?, spørger hun. Lars Hannibal må svare et tøvende nej. Som så mange andre kender han kun ganske lidt til Thomasevangeliet; denne samling af Jesus-ord, der blev fundet i et papyrus-håndskrift i 1945 Egypten. Og som menes at stamme helt fra oldtiden, og derfor er ældre end Det Nye Testamente. Nej egentligt kender han det ikke; men så snart han satte sig til at læse ordene, blev han grebet.
- Det tog ved, smiler han, og fortsætter: Disse tekster rørte ved mig. Og det er ikke intellektuelt. Det er følelsesmæssigt, det er kropsligt. Der er både stærke tekster, om blodhævn og retfærdigheden, der skal ske med sværdet i hånd; men samtidig besidder de en poesi og en åbenhed. De kan læses og forstås som rettesnore. Læs for eksempel: Kend det som er foran dit ansigt, og det som er skjult for dig, skal blive åbenbaret. For der er intet skjult, som ikke skal blive åbenbaret. Eller: Jeg vil give Jer det, som intet øje har set, og det, som intet øre har hørt, og det, som ingen hånd har rørt, og det som ikke er opstået i noget menneske hjerte.
Så for Lars Hannibal blev det snart et indlysende projekt: Ja, nu hvor han kender Thomasevangeliet vil han selvfølgelig være med til at sætte musik til de stærke ord, som Lone Hertz har introduceret. Og det skal være musik, der yderligere kan åbne tilskuernes øjne, ører og sind for ordene og den bagvedliggende betydning.
- Vi prøvede først med klassisk spansk guitar, det gik ikke. Så med wienerklassik, og derefter barok og moderne musik. Det gik heller ikke. Først da vi oplevede teksterne sammen med renæssancemusik kunne vi mærke, at her faldt evangeliet endelig til ro. Den musik minder meget om folkemusik, er genkendelig, og da den samtidig er meget strofisk bygget op, giver det en mulighed for at klippe i musikken og gentage. Sammen med Lone Hertz' stærke tolkning er musikken med til at trække publikum ind i den strøm af måder at tænke på, som Thomasevangeliet tilbyder: tænkepauser eller refleksionssekunder, forklarer Lars Hannibal, der har valgt at fremføre musikken på sit andet hovedinstrument ved siden af guitaren, lutten. Med sine sprøde klange og sit væld af overtoner er den yderligere med til at øge modtageligheden.
- Folk bliver både rystede og rørte, fortæller Lars Hannibal, om den effekt som parrets levende fremførelser af Thomasevangeliet giver. - Og selvom der ikke er noget, der kan sammenlignes med den levende formidling, er vores ønske med denne CD at give publikum noget, de kan tage med hjem. Nogle af kristendommens oprindelige tekster; tekster, som ikke har været gennem århundreders gejstlige kultivering. På den måde håber vi, at denne mundtlige formidling af Jesus ord i Thomasevangeliet kan bruges, også af unge mennesker, som ofte er meget åbne, i deres åndelige søgen. Som ord, det enkelte menneske kan lægge ned mellem sig selv og sin adfærd, siger Lars Hannibal, før han slutter - atter med et citat fra teksten:

- Den som har ører at høre med, skal høre.

Ønsker du yderligere oplysninger og priser på Lone Hertz & Lars Hannibal er du velkommen til at ringe eller sende en mail, se vores Bookingforespørgsel, hvor du beskriver dit arrangement og vi vil vende tilbage med priser på Lone Hertz & Lars Hannibal

For booking af Lone Hertz & Lars Hannibal ring til nkbooking - tlf. 7020 3648


 Nyhedsbrev
E-mailadresse:

Tilmeld
Frameld

Lone Hertz & Lars Hannibal

 Lars Hannibal & Lone Hertz
Info
Kontakt
NKBOOKING
Booking Tlf. 7020 3648
Email:
Relaterede kunstnere
- Aera - salmeband
- Alberte Winding
- AmadeusEnsemblet
- Anders & Henriette Hald
- Andreas Ensemblet
- Anita Lerche
- Anker Buch
- Anne Dorte Michelsen
- Anne Dorte Michelsen
- Anne Linnet
- Annemette Hess
- AnnMari Max Hansen & Kaare Norge
- Ann-Mette Elten
- Ann-Mette Elten
- Arne Lamberth
- Basix
- Bazaar
- Bente Kure & Leif Ernstsen
- Bich Quang
- Black & White
- Blue Train
- Blå Mandag Jazzband
- Bob Ricketts
- Brødrene Olsen
- Carl Jørgen Nielsen og Mads Sørensen
- Caroline Henderson
- Carsten Knudsen
- Catya Maré
- Charlotte Katharina Andersen & Tom Pedersen
- Chris Minh Doky duo
- Chris Minh Doky med Danmarks Radios Pigekor
- Christian Sievert Trio
- Cyndee Peters & Magnus Johansson
- De 3 Fløjter
- De 3 Kgl. Sopraner
- De 3 Kgl. Tenorer
- Den Danske Degneduo
- Den Danske Guitarkvartet
- Den Danske Kirketrio
- Den Danske Pavarotti
- Den Nye Salmetrio
- Det Danske Drengekor
- Det Var Tidligt
- Deux Femmes
- Die Herren kirkekoncert
- Dissing & Las synger Dylan Feat. Charlotte Møller på orgel
- Dissing, Dissing Las & Dissing
- Dorthe Elsebet
- Dorthe Zielke
- Duo Capriccio
- Eddie van Lüthje solo, duo eller trio
- Elizabeth Hersing Ensemble
- Engle.dk
- Ensemblet Psalmodie
- Erik Grip
- Erik Linow
- Eriko Daimo, Japan
- Esben Langkniv
- Ester Brohus
- Evamaria Linnet
- For two to play
- Foredrag med Erik Grip
- Frank Lorentzen m.fl.
- Gert Henning-Jensen
- Ghita Nørby & Lars Hannibal
- Gia og Filip Gade
- Glasspillerne Henrik & Erik Hansen
- Good News
- Gry & Thomas Meilstrup
- Guido Paevatalu
- Gårsdagens Lys
- Hal & Nikolaj
- Hans Dal
- Hans Jørn Østerby
- Helene Blum - Julekoncert
- Henriette Lundbøl
- Henrik Busborg - Elvis
- Himmelblå
- In Modo Polonico
- Izar Melting Pot Ensemble
- Jan Glæsel
- Jane & Shane
- Jesper Lundgaard
- Jette Torp
- Jette Torp
- Julie Borgwardt-Stampe
- Jytte Johansen og orkester
- Karen Marie Jørgensen
- Katrine Schønnemann og Finney´s Jazzmen
- Kaya Brüel
- Kefas - Gospelkor
- Kim Sjøgren
- Kim Sjøgren & Little Mermaid Orchestra
- Kirsten Siggaard
- Kirsten Vaupel
- Kristian Lilholt
- Kristian og Jens Peter
- Kristine Blond
- Kurt Ravn
- Kaare Norge
- Lasse og Mathilde
- Lene Siel
- Lill-Babs
- Lillian Boutté
- Lilly
- Linda Andrews
- Lindberg/Segerberg
- Lis og Per
- Lise Nees
- Lise Nees & Carl Ulrik Munk-Andersen
- Lise Petersen
- Liv Oddveig Midtmageli
- Lone Hertz & Lars Hannibal
- Lorenz Marinescu
- Madam Blaa
- Mads Granum Kvartet
- Mads Vinding Duo
- Majbritte Ulrikkeholm
- Marianne Mortensen
- Marianne Mortensen & Michael Vesterskov
- Marie Carmen Koppel
- Marie Hanskov
- Martin Høybye
- Martin Stæhr Haugaard
- Martin Valsted Trio med Maria Montell
- Mette Kirkegaard
- Michala Petri & Lars Hannibal
- Mike Elvis Andersen
- Mogens Dalsgaard
- Monique
- Naboerne - Helge Engelbrecht & Tommy Rasmussen
- Nathalie Kollo
- Nielsen & Grip - Jeg gik mig ud en sommerdag at høre
- Nina Pavlovski
- Nyborg Motetkor
- Ole Jørgensen
- Over Sundet
- Peder og Hans Jørn Østerby
- Per Nielsen
- Per Nielsen - Julekoncert 2012
- Pernille Bogø Bach
- Peter Viskinde
- Pia Raug
- Povl Dissing, Kleive og Reiersrud
- Pozo
- Praise
- Preben Kristensen
- Radmila Rajic Njue
- Rie Dam
- Rikke Mølgaard Trio
- Romantic Strings
- Rosæ
- Royal Guitars
- Røst
- Simone
- Sirenekvartetten
- Slap That Bass
- Stanley Samuelsen
- Star Tenors
- Steffen Brandt
- Steve Cameron
- Steven Hart
- Stig Rossen
- Strejf
- Susanne Elmark
- Suzanne Brøgger
- Suzi Elena Apelgren
- Sven-Ingvart Mikkelsen, orgel
- Swing Sisters
- Søren Dahl
- Søren Launbjerg & Carl Ulrik Munk-Andersen
- Tamra Rosanes
- The Tolkien Ensemble
- The Voices of Joy
- Thomas Mannsfeldt
- Thomas Kjellerup
- Tina Buchholtz & JOY
- Tit er jeg glad
- Touché - jazz a cappella
- Tove Hyldgaard & Tonny Landy
- Tre-Klang
- Trialog
- Tribute to Papa Bue
- Trine Gadeberg
- Trine Jepsen & Ole Jørgensen Julekoncert
- Trio Before
- Trio Bel Canto
- Trio Esmeralda
- Trio Klezmer med Channe Nussbaum
- Trio Rococo
- Trio Sankt-Petersborg - kirkekoncert
- Trip Trio
- Valdemar Rasmussen Trio
- Vocaloca